Putin's Heir?: NI Online's Continuing Russia Coverage

After Vladimir Putin’s announcement today that he would support Dimitri Medvedev to be the next Russian president, Nikolas K. Gvosdev gives some perspective.

Rapid Reaction: Putin's Heir?

by Nikolas K. Gvosdev

 

Is Dimitri Medvedev going to be the next president of Russia?

More than two years ago, in October 2005, analyst Peter Lavelle laid out the reasons that he and commentator Georgy Bovt felt Medvedev would be Putin's successor as president. Among them:

. . . Medvedev is an experienced administrator and organization man. He, probably more than anyone else, has built the "Putin political order" in terms of cadre policy. Medvedev knows the bureaucracy inside out and backwards; he knows the regional governors, high ministry officials, and, importantly, was instrumental in recasting state-oligarchic relations . . .
. . . A Medvedev presidency would most surely mean the continuation of the political and state-business status quo . . .

Plus one could still reconfigure the power structure to create a stronger prime minister to balance Medvedev (I had initially posited Medvedev as a prime minister to counter a Sergei Ivanov as president, but the same scenario could just as easily occur in reverse). This also leaves open a number of options for Putin himself to insert himself as a Russian version of Lee Kuan Yew as "senior minister" in Singapore-as a party leader of United Russia, as head of a rejuvenated Russia-Belarus' Union State, or as secretary of a Security Council reconfigured along the lines of China's military affairs commission.

We will know more after the United Russia party congress next week, and after Putin meets with the president of Belarus', Aleksandr Lukashenko.

 

Nikolas K. Gvosdev is editor of The National Interest.

 

Inside Track: Back in the USSR?

by Andreas Umland

 

The outcome of Russia's fifth post-Soviet parliamentary elections was, seemingly, a triple victory for Russian President Vladimir Putin:

First, "United Russia", whose only listed candidate on the ballot was Putin himself, won the elections with an impressive 64.1 percent of the turnout. This translates into 315 of the 450 seats in the Duma for the Kremlin-created party. Such a large majority will allow its faction to adopt unilaterally not only ordinary laws, but also constitutional laws that can change the structure of the Russian state. This, apparently, was exactly what the Kremlin wanted.

Second, while the results of "United Russia's" three competitors that also made it into parliament were miserable in comparison to United Russia's, the Kremlin was spared the embarrassment of having only one other party crossing the 7 percent barrier. This allows Putin and his spin-doctors to claim that democracy is alive and well in Russia, since a four-party parliament would seem to correspond to European standards. Formally, the number of factions in the new Duma will be the same as in the old.

Third, the overall percentage of votes cast for parties that did not make it into parliament was, surprisingly, much lower this year than in the elections of 2003. This was in spite of the fact that the barrier in 2003 had been 5 percent, 2 percent lower than that of the latest elections. Apparently, only around 10 percent of the overall vote was wasted on minor parties on Sunday. Four years ago, this number was closer to 30 percent. This has allowed Putin to already claim, with some justification, that the legitimacy of the fifth post-Soviet State Duma is higher than that of the fourth. Finally, one could add that, except for the national republics (especially in the North Caucasus), apparently, direct violations of the law on election day were minor. Even Western observers evaluated the voting process on December 2 as orderly and adequate.

However-as everybody who watches Russian TV will know-the election campaign was by no means fair. The coverage of Putin's and "United Russia's" activities in the daily news and political shows was overwhelming and, with every passing week, degraded more and more into a bizarre personality cult. Reporting on opposition parties, especially on the so-called Union of Right-Wing Forces (SPS), a pro-Western liberal democratic party, was one-sided, in the opposite direction. It included coverage of protests apparently staged by former SPS activists who had, allegedly, not been paid by their party for campaign work. Journalists from the state-owned TV channels were "at the right place at the right time" and reported extensively (though without much detail) on SPS's apparent betrayal of its own supporters. It seems that the obvious obstacles that the Kremlin created for its opponents were accepted by the majority of Russian voters in view of the seeming moral deficiencies of the "democrats."

Pages