China's Propaganda Machine Greased by the New York Times and Washington Post: Human Rights Watchdog

A man holding a smartphone walks past the headquarters of Chinese state newspaper People's Daily in Beijing, China October 6, 2018. Picture taken October 6, 2018. REUTERS/Stringer
January 15, 2020 Topic: Politics Region: Asia Blog Brand: The Buzz Tags: ChinaUyghursMedia BiasPropagandaNew York TimesWashington Post

China's Propaganda Machine Greased by the New York Times and Washington Post: Human Rights Watchdog

The New York Times vice president hit back at the allegations.

America’s leading newspapers are aiding China’s communist regime by running the oppressive government’s propaganda, respected watchdog organization Freedom House reported.

The Washington Post, Wall Street Journal and New York Times have all run paid supplements from China Daily, the Chinese government’s state media arm. The paid supplements, dubbed “China Watch,” are designed to look like real news articles.

The paid supplements are a way in which Chinese state media “exploit foreign media outlets,” Freedom House warned in its report, “Beijing’s Global Megaphone.”

“In the case of the Washington Post and some other publications, China Watch also appears as an online feature, further blurring the lines between Chinese state media content and the host outlet’s own reporting,” the report noted.

The Daily Caller News Foundation reached out to all three newspapers to ask if they would commit to cease running the paid supplements, given the Chinese regime’s persecution of ethnic and religious minorities, and whether they would disclose how much revenue they received from the Chinese advertisements.

 

Neither the NYT nor the WSJ committed to either measure. WaPo did not return the DCNF’s inquiry.

“The New York Times covers China thoroughly and aggressively, and at no time has advertising influenced our coverage. In fact, the publication of this story in 2012 on the hidden wealth of the family of China’s prime minister resulted in The Times being blocked on all platforms in mainland China, which continues to this day,” NYT vice president Eileen Murphy told the DCNF.

 

“We’re committed to reporting on China, and fund our Chinese-language site and bureaus in Beijing and Shanghai (as well as Hong Kong) at a significant cost,” she added.

“We also continue to cover China fearlessly. Our recent investigation based on more than 400 pages of leaked internal Chinese documents provided an unprecedented look into the government’s crackdown on ethnic minorities in the Xinjiang region,” said Murphy.

Murphy added that this type of journalism is “core to our mission to seek the truth and help people understand the world.”

“We accept a wide range of advertisements, including those with provocative viewpoints,” DOW Jones spokesman Steve Severinghaus, a spokesman for WSJ parent company DOW Jones, told the DCNF in a statement.

“We require all ads to be clearly and properly identified as such, and, if an ad is advertorial, we add additional labeling to make clear the newsroom was not involved in its content or creation. The varied and divergent views expressed belong to the advertisers,” Severinghaus added.

Content created by The Daily Caller News Foundation is available without charge to any eligible news publisher that can provide a large audience. For licensing opportunities of our original content, please contact [email protected]

Image: Reuters.